Wat zijn permalinks?
Permalinks zijn webadressen ofwel url’s van een pagina. De permalink van deze pagina is in WordPress:
Via WordPress –> Instellingen –> Permalinks kan je de opbouw van alle permalinks in je website instellen. Webtail adviseert je altijd te kiezen voor Berichtnaam of voor Aangepaste structuur als je wat meer ervaren bent. Daarmee schrijf je in feite het gehele webadres adres uit met de titel van je pagina waardoor zoekmachines je pagina’s beter herkennen op het onderwerp.
Permanent
‘Perma’ staat voor permanent. Dat betekent dat wanneer een gemaakt, de permalink het liefst niet veranderd moet worden. Er kunnen andere websites verwijzen naar de pagina. Misschien belangrijker is dat zoekmachines werken op basis van de permalinks. Zoekmachines slaan de permalinks op en als je permalinks wijzigt, kunnen zoekmachines ze niet meer vinden.
Indien je je permalinks wilt wijzigen terwijl zoekmachines je website al hebben opgenomen in zoekresultaten, adviseren we je de sitemaps van je website opnieuw in te dienen. Het is niet moeilijk, maar je hebt er een account voor Google Search Console voor nodig. Google is tenslotte de belangrijkste zoekmachine in Nederland en eigenlijk ook wel wereldwijd. Wij weten er alles van, dus vraag het gerust aan ons als je klant bent.
De SEO-waarde van permalinks
In de top 10 van SEO-elementen voor goed gevonden pagina’s staat de permalink op de eerste plaats. Dus een goede permalink voor elke pagina die goed gevonden moet worden is een goed begin. WordPress zal automatisch de door jou ingevoerde titel gebruiken als deel van de permalink. Dat zal in veel gevallen goed zijn, maar dat hoeft. Heb je een lange titel, krijg je ook een lange permalink. En dat mag, maar wellicht is het beter de permalink te beperken tot het hoofd-onderwerp.
Als de titel van je pagina is: Ademhalingsoefening voor mensen met een burnout zou je de permalink kunnen beperken tot bijvoorbeeld https://webtail.nl/ademhalingsoefening-burnout.
Het hoofdonderwerp van jouw permalink is waarschijnlijk de zoekterm waarmee wilt dat mensen jouw webpagina gaan vinden. Gebruik die zoekterm dan ook in titel, subtitels, eerste alinea, Alt-teksten van afbeeldingen, in- en uitgaande links en laat je zoekterm minstens 6 á 7 keer voorkomen in je teksten van minimaal 300 woorden.
Je permalink uitbreiden
Voor websites met artikelen die ingedeeld zijn in categorieën, kan de permalink worden uitgebreid met de naam van de categorie. Daarvoor kies je via WordPress –> Instellingen –> Permalinks de optie Aangepast structuur.
Maak eerst het veld leeg, en kies daarna voor %category% en daarna voor %postname%. Nu wordt de permalink op gebouwd uit domein+categorienaam+titel. Op die manier kun je zoektermen toevoegen aan de permalink en onderscheid maken tussen twee onderwerpen die op elkaar lijken. Bijvoorbeeld:
- https://www.webtail.nl/burnout/ademhalingsoefeningen
- https://www.webtail.nl/zwangerschap/ademhalingsoefeningen
Conclusie
Wanneer je dit artikel over permalinks hebt gelezen, kan je voor jezelf bepalen of je permalinks helemaal begrijpt of niet. Indien je ze goed begrijpt, kan je zelf aan de slag. Twijfel je nog of heb je er niets van begrepen, vraag dan Webtail je permalinks goed te zetten en aan te melden bij Google. Indien je website gevonden moet worden via zoekmachines is dit het meest belangrijke onderwerp.